Évekkel ezelőtt történt. Hosszú nappalon és éjszakán keresztül utaztunk, s reggelre megérkeztünk Hollandiába. És a határon túl egy idilli zöld világ várt, a zöld világ szélén kanyargó út, és az úton emberek kerekeztek. Akkor láttam életemben először igazi kerékpárutat. Azóta megtanultam, hogy a fejlett világban bicikliznek az emberek, a felfejlődőben pedig bűzös kipufogókról álmodnak. Malajziában vagy Balin csak mi kerekeztünk, a helyiek motorbiciklin száguldoztak, és őrült dugókban vesztegeltek órákig. Az autó Ázsiában szimbólum: a jobb élet szimbóluma. Beletelik MÉG kis időbe, mire ők is visszatalálnak a kerékpárhoz....
néva

Egy nyugodt és békés világban az emberek munkába, boltba, barátokhoz biciklivel járnak. Még nem is olyan régen mi is biciklivel jártunk iskolába és munkába – csak azután annyi lett az autó, hogy már nem volt biztonságos köztük szlalomozni. Pedig a kerékpározásnak mennyi előnye van! Nem szennyezzük a környezetet, saját energiánk felhasználásával közlekedünk, miközben szél cirógatja az arcunkat, és friss levegőt szívunk. Bringán a világ valahogy más! Érezni kezdjük a reggel illatát, a táj jó ismerősünk lesz, bicikliről nézve még a fűszál is máshogy görbül.

Mi az a bicikliapp?
Ismerjük meg a Csallóközt kerékpáron! Ez a Kukkonia Polgári Társulás egyik jelmondata. A kerekezéshez, persze, kerékpárutak kellenek. Ha nincsenek, akkor építeni kell. Addig meg azzal főzzünk, ami van. Fel kell térképezni a régió kerékpárútvonalait – adták ki a kukkóniások saját maguknak a feladatot. Mert másképp honnan tudjuk, merre induljunk el drótszamarunkon... Készüljön tehát egy térkép, és a modern kornak megfelelően egy okostelefon-alkalmazás GPS-szel. Így született a Kukkónia applikáció, a KUKKONIA CYCLO APP. Ám ne siessünk úgy előre! Inkább nézzük meg, hogyan jutott a dolog idáig, mert a csodák soha nem egy nap alatt történnek meg.
– Négy évvel ezelőtt elindítottuk a Kukkónia honlapot, mely a Csallóköz természeti és épített csodáit mutatja be. A kerékpárútvonalakat is szerettük volna közzétenni – kezdi a beszélgetést Dóka Tímea, a Kukkónia Polgári Társulás elnöke. – Igen ám, de kiderült, hogy ezek sötét homályba vesznek, senki nem tudja, hol és merre vezetnek. Első lépésben tehát fel kellett térképezni a csallóközi bicikliutakat. Turisztikai irodák kiadványait, útikönyveket bújtunk, kistérségek sikeres alkalmazásait tanulmányoztuk. Persze ez nem elég, ekkor még mindig nem láttuk a fától az erdőt! Végül kerékpárra pattantunk, és igyekeztünk feltérképezni a régiót. A ma ismert kerékpárút-gyűjtemény fokozatosan alakult ki.
A társulás azon volt, hogy többet nyújtson egy okostelefonos GPS-szolgáltatásnál. Ezért az útvonalak hossza és nehézségi foka mellett bejelölték az út menti látnivalókat és attrakciókat, a kifőzdéket, a szállásokat. Így a túrázó kikeresheti, hol talál állatsimogatót, pékséget, kisvendéglőt, vagy hol tud szusszanni egyet.
– Mert igenis, ezzel kezdődik a turizmus – summázza Dóka Tímea.

Mi az a kerékpárapp? Egy telefonos alkalmazás, ami megmutatja, hol vannak bicikliutak, és az út mentén milyen csodák várják a bringásokat...

A kerékpár-alkalmazást beágyazták a Kukkónia applikációba, amely sok praktikus információval rendelkezik. Tematikus útvonalat is választhatunk, mint a például a Kukkónia kincseit, múzeumtól múzeumig karikázhatunk, vagy a Kis-Dunától a Nagy-Dunáig . A 25 km-es épített szakasz mellett szerepelnek benne könnyű terepek, erdős részek és nem frekventált útszakaszok is. Applikációval a kezünkben láthatjuk, milyen terepre számíthatunk, így nem érhet nagy meglepetés.
– A puding próbája az evés! A kollégákkal kipróbáltuk az egész szakaszt – mondja Tímea.
– Az alkalmazással a régióbeli eseményeket és a képgalériát is nyomon követhetjük. Így nem szükséges honlapokat böngészni, itt minden egy helyen van!

Az applikáció – a KUKKONIA CYCLO APP – magyarul, szlovákul és angolul is elérhető. A kerékpárútvonalakat információs táblák jelzik, és az Apple Store-on, illetve a Google Play-en lehet ingyenesen letölteni a Kukkónia alkalmazást a telefonokba. Így a messziről jött kerékpározó is könnyen feltalálja magát.

– Az is fontos, hogy legyenek tematikus útvonalaink. Ausztriában tapasztaltam, hogy milyen jól működnek ezek – magyarázza Molnár Anna, a Kukkónia menedzsere, aki körbetekerte a Balatont, és Ausztriában is sokat kerékpározik. – Nekünk az az előnyünk, hogy mi a régió sajátosságait és nevezetességeit is fel tudjuk mutatni, ami egy nagy appban képtelenség lenne.
Tetemes munkát elvégeztünk, de még csak az út elején járunk. A sikerhez „erős várra”, erős és támogató Csallóközre van szükségünk – mondja végül.
Szóval, keressük a QR-kódot! A Kukkónia app élő alkalmazás, folyamatosan frissül.

Aki kipróbálta!
Szabó Attila a Kukkoniashop üzleti menedzsere, és szabadidejében örömmel bringázik. – Hodosi vagyok, és gyerekkoromban a nagyszüleimmel barangoltam. Jól ismerem a terepet – mondja. Attila egy év alatt letekert több mint 2000 km-t, hogy feltérképezze a Csallóköz útjait és szépségeit. – A pörgős munka után jólesik a természetet hallgatni. Dóka Tímea kért fel, hogy segítsek a kukkóniásoknak. Az általam bejárt utak ugyan erdei terepszakaszok, kavicsos vagy földes utak, de alkalmasak bringázásra. Viszont nem mindegyik azonosítható műholdfelvételen. A kíváncsiságom vitt rájuk: induláskor csak bekapcsoltam az applikációt, és az pontosan rárajzolta az útvonalamat a térképre. Ezt letöltöttem egy fájlba, és odaadtam a webfejlesztőknek, azok pedig beépítették a Kukkónia applikációba.